کاربرد واقعیت مجازی (VR) در صنعت هتلداری

چگونگی تاثیر واقعیت مجازی (VR) بر صنعت هتلداری

 

 

واقعیت مجازی یا به اختصار VR یکی از بزرگترین روندهای نوظهور فناوری است و دنیای تجارت را با فرصتهای جدیدی مواجه میکند. واقعیت مجازی برای کسانی که در صنعت مهمان‌نوازی فعالیت می‌کنند جذاب است، زیرا می‌تواند مشتریان بالقوه را به صورت دیجیتالی به هتل یا مقصد سفر منتقل کند. در این مقاله، چگونگی تاثیر واقعیت مجازی برهتل ها و صنعت مهمان نوازی را بررسی میکنیم ، که عبارتند از:

 

1) واقعیت مجازی چیست؟

2) دلایل رشد و اهمیت صنعت مهمان نوازی با واقعیت مجازی

3) تجربیات سفر مجازی

4) تورهای مجازی هتل

5) فرآیندهای رزرو مجازی

6) آموزش VR

7) بازاریابی واقعیت مجازی

 

 

1) واقعیت مجازی چیست؟

واقعیت مجازی یک فناوری رایانه‌ای است که از تصاویر، صداها و احساسات فیزیکی استفاده می‌کند تا کاربران احساس کنند که به صورت فیزیکی در دنیای مجازی حضور دارند. فناوری واقعیت مجازی معمولاً از هدست‌های واقعیت مجازی استفاده می‌کند و کاربران را قادر می‌سازد به اطراف نگاه کنند و خود را در یک محیط دیجیتال غرق کنند.

مفهوم واقعیت مجازی به شکلی از دهه 1930 وجود داشته است. با این حال، هدست‌های واقعیت مجازی با کیفیت بالا تنها در زمان‌های اخیر به یک محصول اصلی مصرف‌کننده تبدیل شده‌اند که عمدتاً به دلیل افزایش سرمایه‌گذاری از سوی شرکت‌هایی مانند گوگل، فیس‌بوک و سامسونگ است.

 

 

2) دلایل رشد و اهمیت صنعت مهمان نوازی با واقعیت مجازی

در حالی که بسیاری از برنامه‌های مدرن واقعیت مجازی مبتنی بر سرگرمی هستند، کسب‌وکارها به‌طور فزاینده‌ای با پتانسیل واقعیت مجازی به‌عنوان یک ابزار بازاریابی آشنا می‌شوند، اطلاعات مهمی را به مشتریان بالقوه به گونه‌ای که واقعاً می‌توانند تجربه کنند، ارائه می‌دهند و حواس چندگانه را تحریک می‌کنند.

در صنعت مهمان‌نوازی، VR اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است، زیرا به مقدار اطلاعاتی که اکثر مشتریان قبل از رزرو اتاق هتل به آن نیاز دارند، اهمیت داده است. به جای خواندن توضیحات، که ممکن است قابل اعتماد باشند یا نباشند، به مشتریان این فرصت را می دهد که خودشان چیزها را تجربه کنند.

به عنوان مثال، این به طور بالقوه به مشتریان این امکان را می دهد که یک تفریح مجازی از یک اتاق در یک هتل را تجربه کنند یا به یکی از جاذبه های مجاور نگاه کنند. اساساً، این به صنعت هتل‌داری اجازه می‌دهد از نوع بازاریابی «قبل از خرید امتحان کنید» که برای دهه‌ها در صنعت غذا رایج بوده است، بهره‌مند شود.

البته کاربردهای عملی فناوری واقعیت مجازی برای مشتری که اتاق هتل را رزرو کرده باشد متوقف نمی شود. در واقع، افرادی که در مدیریت مهمان‌نوازی فعالیت می‌کنند، می‌توانند به استفاده از VR برای ارائه اطلاعات ادامه دهند و به مشتریان اجازه دهند پس از ورود، جاذبه‌های اطراف را تجربه کنند و به خود تجربه هتل می‌افزایند.

 

 

3) تجربیات سفر مجازی

یکی از رایج‌ترین کاربردهای واقعیت مجازی در بخش مهمان‌نوازی، ایجاد تجربه‌های سفر مجازی با استفاده از فناوری ویدیوی 360 درجه بوده است. از این طریق، کاربران می توانند یک تفریح مجازی از جنبه های مختلف سفر، از پرواز تا رسیدن، تا برخی از مناظر کلیدی را تجربه کنند.

سه نمونه از این موارد در زیر قابل مشاهده است. اولی ویدیویی است که نحوه عملکرد فرآیند اولیه را نشان می‌دهد و افرادی را نشان می‌دهد که هدست‌های واقعیت مجازی به سر دارند و یک تور مجازی را تجربه می‌کنند. در همین حال، نمونه های دوم و سوم ویدیوهای 360 درجه هستند که می توانند با عینک واقعیت مجازی یا Google Cardboard برای تجربه ای فراگیرتر مشاهده شوند.

 

 

4) تورهای مجازی هتل

یکی دیگر از کاربردهای رایج فناوری واقعیت مجازی در صنعت هتلداری، تورهای هتل واقعیت مجازی است. این تورها را می‌توان در وب‌سایت‌های هتل در دسترس قرار داد و به مهمانان یا مهمانان احتمالی این امکان را می‌دهد تا قبل از رزرو یا قبل از رسیدن به اتاق هتل یا سایر قسمت‌های هتل نگاهی بیندازند.

در حالی که بهترین تجربه این تورها با هدست واقعیت مجازی است، اما می‌توان آن‌ها را برای کسانی که به هدست دسترسی ندارند در سایت‌های رسانه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک با استفاده از فناوری ویدیوی 360 در دسترس قرار داد.

 

 

5) فرآیندهای رزرو مجازی

در نهایت، یکی از کاربردهای اخیر و جالب‌تر فناوری VR، ایجاد فرآیندهای رزرو واقعیت مجازی است. این موضوع اخیراً توسط شرکت‌هایی مانند آمادئوس اجرا شده است و به مشتریان این امکان را می‌دهد تا از طریق یک هدست واقعیت مجازی به دنبال پروازها، مقایسه قیمت هتل‌ها و رزرو اتاق‌ها باشند.

پتانسیل این موضوع هنوز به طور کامل بررسی نشده است، اما به راحتی می توان دید که چگونه این فرآیند رزرو VR می تواند به مشتریان اجازه دهد تا اتاق های هتل مجازی را کاوش کنند، مناظر محلی را تجربه کنند و یک اتاق را به طور یکپارچه رزرو کنند.

 

 

6) آموزش VR

آموزش صنعت مهمان‌نوازی واقعیت مجازی در حال تغییر روشی است که کارکنان مهارت‌های خود را ارتقا می‌دهند. هتل‌های مدرن در حال به‌روزرسانی برنامه‌های آموزشی کارکنان خود با VR هستند و آموزش‌های سنتی را با شبیه‌سازی‌های پیشرفته جایگزین یا تکمیل می‌کنند. برای مثال، یک شبیه‌سازی به کارآموزان اجازه می‌دهد تا اتاقی برای مهمان مجازی پیدا کنند و آنها را بررسی کنند.

کارآموزان می توانند مهارت های خانه داری خود را در محیط های مجازی واقعی بهبود بخشند و از طریق تعامل با آواتارهای واقعی به بینش های ارزشمندی دست یابند. VR به کارآموزان این امکان را می دهد که از اشتباهات، حتی از اشتباهات جدی، بدون اضطراب اثرات دنیای واقعی درس بگیرند. این باعث ایجاد اعتماد به نفس می شود و به کارآموزان اجازه می دهد مهارت های خود را قبل از به کارگیری در دنیای واقعی توسعه دهند.

 

 

7) بازاریابی واقعیت مجازی

بازاریابی واقعیت مجازی یک ابزار قدرتمند برای هتل ها است. می‌تواند تجربه آزمایشی واقع‌بینانه‌ای را به مهمانان بدهد و به مصرف‌کنندگان کمک کند تا حسی از مکانی که در آن اقامت خواهند داشت، خدمات ارائه شده و فضای اقامتگاه را به دست آورند.

میهمانان می توانند از طریق یک نمایش سه بعدی از اتاق هایی که در آن اقامت خواهند داشت، قدم بزنند، مکان های مشترک و امکانات رفاهی مانند استخرها یا اسپاهای هتل را کاوش کنند، و حتی با کارکنان مجازی مانند آنها در هتل تعامل داشته باشند. با اجازه دادن به مهمانان برای کاوش نسخه هتل مجازی، VR به مهمانان اجازه می دهد تا با مؤسسه ارتباط برقرار کنند و اشتیاق ایجاد می کند.

برای دیدن مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید

about Harris NewTech
شرکت مهندسی فن آوری های نوین هریس با بیش از ۲ دهه تجربه در زمینه سیستم جامع نرم افزاری هتل داری و تحت پوشش داشتن بیش از 700 هتل و مرکز اقامتی در سطح کشور در حال حاضر یکی از معتبرترین و بزرگ ترین شرکت های صاحب نام در این زمینه می باشد . سیستم جامع نرم افزاری هریس با 22 زیر سیستم در دو بخشFront Office و Back Office و ارتباط کامل درون و بین سیستمی و برخورداری از محیط کاربرپسند (User Friendly ) توانسته جایگاه ویژه ای را در صنعت هتل داری در بخش های خصوصی و دولتی برای خود رقم زند